Aktualności 2017/2018 / Zabawy badawcze przedszkolaków


DSCN6486a.jpg,
 

7 czerwca 2018r. w naszym przedszkolu odbyło sie kolejne spotkanie dzieci z zabawami badawczymi. Tym razem zorganizowała je pani Edyta Dendys wychowawczyni grupy trzylatków. Zabawy służyły poznawaniu przyrody poprzez doświadczanie. 

W pierszej części: POWIETRZE – przedszkolaki zapoznały się z niektórymi właściwościami powietrza.  Przeprowadzając liczne doświadczenia odkrywały: "Czy powietrze istnieje?". Sprawdzały  "Czy powietrze można zobaczyć?, czy ma zapach i smak?". "Czy powietrze można usłyszeć?".  Szukały odpowiedzi na pytanie: ,,Czy powietrze ma siłę?”,   "Jaki kształt ma powietrze?", a także badały sprężystość powietrza.
W drugiej części zajęć: CIEŃ – SZUKANIE I TWORZENIE CIENIA  dzieci odkrywały: "Skąd bierze się cień ?, "Czy przedmiot może mieć kilka cieni?". Tworzyły cienie z dłoni oraz ogladały teatrzyk cieni pt.: "Pan Pomidor" na podstawie wiersza Jana Brzechwy.

Zabawa badawcza różni się od zabawy dydaktycznej i ruchowej, które są podejmowane najczęściej przez dzieci jako skutek poleceń nauczyciela i zazwyczaj organizowane przez niego w całości. Inicjatywę zatem w jej podejmowaniu należy pozostawić dzieciom, a jeśli jej brak – zachęcać je do swobodnych, odkrywczych działań zabawowych, pobudzać wyobraźnię i ciekawość, podsunąć cel badawczy, zainteresować nim, zawsze jednak w taki sposób, aby zabawie towarzyszyła swoboda wyboru działań i radość z samodzielnego odkrywania świata.

Aktywność badawcza występuje zatem w dwóch postaciach:

  • samodzielne odkrywanie, dziecko ma tu pełną swobodę działania, samo wyznacza sobie tempo i czas pracy, ale jednocześnie jest to uczenie się drogą prób                     i błędów. Jest ono jednak narażone na wiele trudności i porażek.
  • nauczyciel - inicjator sytuacji, prowokuje do stawiania pytań, udostępnia stosowne metody i pomoce badawcze, ukierunkowuje dziecko podczas badań i eksperymentowania.

Z każdym zdobytym doświadczeniem dziecko uczy się. Zabawy badawcze angażują wszystkie zmysły, samodzielne działanie, obserwację, budzą ciekawość, mobilizują do aktywności, zachęcają do poszukiwania odpowiedzi na wciąż pojawiające się, nowe pytania. Dają szansę rozwinąć swoje talenty i możliwości, zwiększając tym samym poczucie własnej wartości oraz pewności siebie.

Naszym zadaniem jest wspieranie ich ciekawości w odkrywaniu i poznawaniu tajników otaczającego nas świata.

  • Data aktualizacji: 2024-04-30 13:08
  • |
  • Licznik odwiedzin: 2 309 569