Procedura realizacji
innowacji pedagogicznej
w Zespole Szkół Komisji Edukacji Narodowej
w Skoroszycach
Załącznik nr 2
do Procedury realizacji innowacji pedagogicznej
Karta informacyjna
innowacji pedagogicznej
Zespół Szkół w Skoroszycach
Temat innowacji pedagogicznej |
„Transmisje lekcji” |
Imię i nazwisko autora lub zespołu autorskiego |
Violetta Kusz Izabela Stasica |
Imię i nazwisko osoby/osób wdrażających innowację* |
Nauczyciele ZS w Skoroszycach – Szkoły Podstawowej |
Zmodyfikowane, dostosowane do potrzeb szkoły/grupy klasowej przez:* |
Violettę Kusz Izabelę Stasica |
Czas trwania innowacji |
Data rozpoczęcia innowacji: 03.01.2021r Data zakończenia innowacji: data ustania pandemii CORONAWIRUSA |
Koszty realizacji innowacji pedagogicznej (jeśli występują) |
Brak |
Źródło finansowania |
Brak |
Nr w Szkolnym Rejestrze Innowacji |
4/2021/2022 |
*w przypadku innowacji, których autorem jest inna osoba niż nauczyciel realizujący
Informacje dotyczące innowacji
Rodzaj innowacji pedagogicznej (właściwe podkreślić) |
Osoby objęte działaniami |
Zajęcia edukacyjne objęte innowacją |
Liczba godzin dydaktycznych przewidywanych do realizacji innowacji |
· Programowa · Organizacyjna · Metodyczna · Mieszana |
· Jeden oddział lub grupa uczniów, który: klasy 7 i 8. · Więcej oddziałów, które? Oddziały, w których rodzice wyrażą pisemną zgodę na prowadzenie transmisji lekcji. · Wszystkie oddziały |
· wybrane zajęcia edukacyjne, jakie? Wybrane zajęcia edukacyjne, wskazane przez rodzica we wniosku o transmisję lekcji zgodnie z zasadami przeprowadzenia transmisji. · Wszystkie zajęcia edukacyjne, · Jeden przedmiot nauczania, jaki? · Więcej przedmiotów nauczania, jakie? |
Zgodna z wnioskami zatwierdzonymi do realizacji oraz możliwościami technicznymi. |
Opis innowacji |
|
Opis nowatorskich rozwiązań (metodycznych, programowych, organizacyjnych – zgodnie z rodzajem innowacji) |
Innowacja wprowadza możliwość prowadzenia transmisji lekcji stacjonarnych zgodnie z zasadami prowadzenia transmisji (załącznik nr 1 ), po uzyskaniu zgody wszystkich rodziców/prawnych opiekunów dzieci w danym oddziale (załącznik nr 2), na pisemny wniosek rodzica/prawnego opiekuna (załącznik nr 3), po uzyskaniu akceptacji dyrektora. |
Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji pedagogicznej |
Innowacja wprowadzona w związku z trwającą pandemią wirusa sars covid 2, która powoduje liczne absencje uczniów na zajęciach stacjonarnych spowodowanych kwarantanną uczniów lub długotrwałą chorobą. |
Cel główny innowacji pedagogicznej |
Modyfikacja metod i organizacji nauczania, utrwalenie nowych praktyk. Utrwalanie kultury zmiany i kultury innowacyjności w szkole. Zainspirowanie nauczycieli do poprawy istniejących rozwiązań na bazie ich doświadczenia zawodowego. Sprostanie oczekiwaniom uczniów i rodziców co do sposobu organizowania procesu dydaktyczno – wychowawczego. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów przebywających na kwarantannie lub długotrwale chorych. Ograniczenie zaległości uczniów w nauce spowodowanych długotrwałą nieobecnością w szkole. Eliminowanie negatywnych skutków pandemii. Stosowanie elastycznych narzędzi dostosowanych do warunków i możliwości organizacyjnych placówki, tak aby uczniowie skierowani na kwarantannę lub ze względów zdrowotnych niemogących uczęszczać do szkoły uczyli się w sposób zdalny poprzez udział w transmisji prowadzonych lekcji. Wspieranie uczniów i ich rodziców znajdujących się w sytuacji kryzysowej. Budowanie motywacji uczniów, stwarzanie możliwości osiągnięcia sukcesu szkolnego. Poprawa jakości pracy placówki poprzez wykorzystanie technologii informacyjno – komunikacyjnej na zajęciach przedmiotowych. Czerpanie z doświadczenia nauczania w okresie pandemii. Wykorzystanie zdobytych umiejętności w procesach edukacyjnych na bieżący rok szkolny i w dalszej perspektywie. Tworzenie bezpiecznej przestrzeni do zmiany. Dbałość o dobrostan wykonawców – dzielenie się odpowiedzialnością i zasadami. |
Cele szczegółowe innowacji pedagogicznej |
Umożliwienie uczniom uczestnictwa w lekcjach stacjonarnych poprzez transmisję lekcji w określonych sytuacjach. Częściowe wyeliminowanie problemów związanych z klasyfikacją półroczną i roczną. Możliwość realizacji nowych treści z podstawy programowej przy frekwencji wynoszącej co najmniej 50% (wliczając uczniów korzystających z transmisji). Eliminowanie osłabienia kondycji psychicznej uczniów związanego z nawarstwianiem się zaległości i strachem przed złymi ocenami. Poprawa jakości pracy szkoły. Stosowanie nowoczesnych metod nauczania, wykorzystanie sprzętu otrzymanego przez szkołę w związku z pandemią. Poprawienie wielkości, jakości i dostępności sieci wsparcia (nauczyciele, wychowawcy, specjaliści z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej). Szersze wykorzystanie twórczego potencjału nauczycieli, kształtowanie postawy otwartości wobec tego, co nieznane i nowe, współpraca nauczycieli, rodziców i uczniów. Inspirowanie nauczycieli do poprawy istniejących i wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów i różnorodnych umiejętności przy wykorzystaniu umiejętności, których nabyli w okresie zdalnej edukacji. Wdrożenie rozwiązania systemowego, możliwego do wykorzystania w szkole przez kolejne lata. |
Organizacja działań innowacyjnych Założenia, formy i metody pracy |
W okresie od 01-13.12 prowadzone są próbne transmisje lekcji pokazujące zapotrzebowanie na transmisje, możliwości sprzętowe, umiejętności nauczycieli i ewentualne problemy techniczne. Opracowanie zasad przeprowadzania transmisji skonsultowanie jej z Radą Pedagogiczną, samorządem Uczniowskim i Radą Rodziców. Przyjęcie do realizacji innowacji na radzie pedagogicznej dnia 14.12.2021r. Poinformowanie rodziców na zebraniu w dniu 14.12.2021 o zasadach transmisji. Zebranie wymaganej dokumentacji przez wychowawców klas. Realizowanie transmisji od dnia 03.01.2021 w zależności od wniosków zaakceptowanych przez dyrekcję oraz deklaracji gotowości prowadzenia innowacji pedagogicznej przez nauczycieli. |
Plan działań w ramach innowacji |
1. Dyskusja nad pomysłem transmisji lekcji. 2. Opracowanie dokumentacji. 3. Próbne prowadzenie transmisji. 4. Konsultacje z Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim i Radą Rodziców. 5. Przyjęcie innowacji na radzie pedagogicznej. 6. Realizacja innowacji. 7. Ewaluacja innowacji. |
Spodziewane efekty innowacji pedagogicznej |
Udział w transmisjach lekcji uczniów przebywających na kwarantannie oraz długotrwale chorych. Łatwiejszy powrót do szkoły po długiej nieobecności. Stały kontakt z nauczycielami i uczniami podczas przebywania w domu. Mniejsze zaległości w nauce, lepsze oceny. Lepszy stan emocjonalny uczniów, łagodzenie skutków izolacji, zadowolenie rodziców, uczniów i nauczycieli. |
Sposoby ewaluacji innowacji pedagogicznej (metody, techniki i narzędzia; sposób prezentacji rezultatów) |
1. Monitorowanie ilości przeprowadzanych transmisji oraz frekwencji uczniów na transmisjach. 2. Opracowanie wyników monitorowania. 3. Przeprowadzenie ankiet wśród uczniów, nauczycieli i rodziców. 4. Opracowanie wyników ankiet. |
Data i podpis nauczyciela / grupy nauczycieli zgłaszającego (zgłaszających) innowację do realizacji |
|