data wydruku: 2024-11-22 01:59:14
Zespół Szkolno-Przedszkolny   im. Komisji Edukacji Narodowej w Skoroszycach

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Skoroszycach

e-mail: bok@pro3w.pl www: zs.skoroszyce.pl

AKTUALNOŚCI 2022/2023

Transmisje lekcji online - innowacjea pedagogiczna.

Procedura realizacji

innowacji pedagogicznej

w Zespole Szkół Komisji Edukacji Narodowej

w Skoroszycach

 

Karta informacyjna innowacji pedagogicznej  

 Załącznik nr 2

do Procedury realizacji innowacji pedagogicznej

 

Karta informacyjna
innowacji pedagogicznej  
Zespół Szkół w Skoroszycach

 

Temat innowacji pedagogicznej 

„Transmisje lekcji”

Imię i nazwisko autora lub zespołu autorskiego

Violetta Kusz

Izabela Stasica

Imię i nazwisko osoby/osób wdrażających innowację*

Nauczyciele ZS w Skoroszycach – Szkoły Podstawowej

Zmodyfikowane, dostosowane do potrzeb szkoły/grupy klasowej przez:*

Violettę Kusz

Izabelę Stasica

Czas trwania innowacji

Data rozpoczęcia innowacji:   03.01.2021r

Data zakończenia innowacji:  data ustania pandemii CORONAWIRUSA

Koszty realizacji innowacji pedagogicznej (jeśli występują)

 Brak

Źródło finansowania

 Brak

Nr w Szkolnym Rejestrze Innowacji

4/2021/2022

*w przypadku innowacji, których autorem jest inna osoba niż nauczyciel realizujący

 

 

Informacje dotyczące innowacji

Rodzaj innowacji pedagogicznej (właściwe podkreślić)

Osoby objęte działaniami
 (właściwe podkreślić
oraz uzupełnić)

Zajęcia edukacyjne objęte innowacją
(właściwe podkreślić)

Liczba godzin dydaktycznych przewidywanych do realizacji innowacji

·        Programowa

·        Organizacyjna

·        Metodyczna

·        Mieszana

·        Jeden oddział lub grupa uczniów, który: klasy 7 i 8.

·        Więcej oddziałów, które? Oddziały, w których rodzice wyrażą pisemną zgodę na prowadzenie transmisji lekcji.

·        Wszystkie oddziały

·        wybrane zajęcia edukacyjne, jakie? Wybrane zajęcia edukacyjne, wskazane przez rodzica we wniosku o transmisję lekcji zgodnie z zasadami przeprowadzenia transmisji.

·        Wszystkie zajęcia edukacyjne,

·        Jeden przedmiot nauczania, jaki?

·        Więcej przedmiotów nauczania, jakie?

 Zgodna z wnioskami zatwierdzonymi do realizacji oraz możliwościami technicznymi.

 

 

 

 

Opis innowacji

Opis nowatorskich rozwiązań (metodycznych, programowych, organizacyjnych – zgodnie z rodzajem innowacji)

Innowacja wprowadza możliwość prowadzenia transmisji lekcji  stacjonarnych zgodnie z zasadami prowadzenia transmisji (załącznik nr 1 ), po uzyskaniu zgody wszystkich rodziców/prawnych opiekunów dzieci w danym oddziale (załącznik nr 2), na pisemny wniosek rodzica/prawnego opiekuna (załącznik nr 3), po uzyskaniu akceptacji dyrektora.  

Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji pedagogicznej

Innowacja wprowadzona w związku z trwającą pandemią wirusa sars covid 2, która powoduje liczne absencje uczniów na zajęciach stacjonarnych spowodowanych kwarantanną uczniów lub długotrwałą chorobą.

Cel główny innowacji pedagogicznej

Modyfikacja metod i organizacji nauczania, utrwalenie nowych praktyk. Utrwalanie kultury zmiany i kultury innowacyjności w szkole. Zainspirowanie nauczycieli do poprawy istniejących rozwiązań na bazie ich doświadczenia zawodowego.  Sprostanie oczekiwaniom uczniów i rodziców co do sposobu organizowania procesu dydaktyczno – wychowawczego. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów przebywających na kwarantannie lub długotrwale chorych. Ograniczenie zaległości uczniów w nauce spowodowanych długotrwałą nieobecnością w szkole. Eliminowanie negatywnych skutków pandemii. Stosowanie elastycznych narzędzi dostosowanych do warunków i możliwości organizacyjnych placówki, tak aby uczniowie skierowani na kwarantannę lub ze względów zdrowotnych niemogących uczęszczać do szkoły uczyli się w sposób zdalny poprzez udział w transmisji prowadzonych lekcji. Wspieranie uczniów i ich rodziców znajdujących się w sytuacji kryzysowej. Budowanie motywacji uczniów, stwarzanie możliwości osiągnięcia sukcesu szkolnego. Poprawa jakości pracy placówki poprzez wykorzystanie technologii informacyjno – komunikacyjnej na zajęciach przedmiotowych. Czerpanie z doświadczenia nauczania w okresie pandemii. Wykorzystanie zdobytych umiejętności w procesach edukacyjnych na bieżący rok szkolny i w dalszej perspektywie. Tworzenie bezpiecznej przestrzeni do zmiany. Dbałość o dobrostan  wykonawców – dzielenie się odpowiedzialnością i zasadami.

Cele szczegółowe innowacji pedagogicznej

Umożliwienie uczniom uczestnictwa w lekcjach stacjonarnych poprzez transmisję lekcji w określonych sytuacjach. Częściowe wyeliminowanie problemów związanych z klasyfikacją półroczną i roczną. Możliwość realizacji nowych treści z podstawy programowej przy frekwencji wynoszącej co najmniej 50% (wliczając uczniów korzystających z transmisji). Eliminowanie osłabienia kondycji psychicznej uczniów związanego z nawarstwianiem się zaległości i strachem przed złymi ocenami. Poprawa jakości pracy szkoły. Stosowanie nowoczesnych metod nauczania, wykorzystanie sprzętu otrzymanego przez szkołę w związku z pandemią. Poprawienie wielkości, jakości i dostępności sieci wsparcia (nauczyciele, wychowawcy, specjaliści z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej). Szersze wykorzystanie twórczego potencjału nauczycieli, kształtowanie postawy otwartości wobec tego, co nieznane i nowe, współpraca nauczycieli, rodziców i uczniów. Inspirowanie nauczycieli do poprawy istniejących i wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów i różnorodnych umiejętności przy wykorzystaniu umiejętności, których nabyli w okresie zdalnej edukacji. Wdrożenie rozwiązania systemowego, możliwego do wykorzystania w szkole przez kolejne lata.

Organizacja działań innowacyjnych 

Założenia, formy i metody pracy

W okresie od 01-13.12 prowadzone są próbne transmisje lekcji pokazujące zapotrzebowanie na transmisje, możliwości sprzętowe, umiejętności nauczycieli i ewentualne problemy techniczne. Opracowanie zasad przeprowadzania transmisji skonsultowanie jej z Radą Pedagogiczną, samorządem Uczniowskim i Radą Rodziców. Przyjęcie do realizacji innowacji na radzie pedagogicznej dnia 14.12.2021r. Poinformowanie rodziców na zebraniu w dniu 14.12.2021 o zasadach transmisji. Zebranie wymaganej dokumentacji przez wychowawców klas. Realizowanie transmisji od dnia 03.01.2021 w zależności od wniosków zaakceptowanych przez dyrekcję oraz deklaracji gotowości prowadzenia innowacji pedagogicznej przez nauczycieli.

Plan działań w ramach innowacji

1. Dyskusja nad pomysłem transmisji lekcji.

2. Opracowanie dokumentacji.

3. Próbne prowadzenie transmisji.

4. Konsultacje z Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim i Radą Rodziców.

5. Przyjęcie innowacji na radzie pedagogicznej.

6. Realizacja innowacji.

7. Ewaluacja innowacji.                         

Spodziewane efekty innowacji pedagogicznej

Udział w transmisjach lekcji uczniów przebywających na kwarantannie  oraz długotrwale chorych. Łatwiejszy powrót do szkoły po długiej nieobecności. Stały kontakt z nauczycielami i uczniami podczas przebywania w domu. Mniejsze zaległości w nauce, lepsze oceny. Lepszy stan emocjonalny uczniów, łagodzenie skutków izolacji, zadowolenie rodziców, uczniów i nauczycieli.

Sposoby ewaluacji innowacji pedagogicznej (metody, techniki i narzędzia; sposób prezentacji rezultatów)

1. Monitorowanie ilości przeprowadzanych transmisji oraz frekwencji uczniów na transmisjach.

2. Opracowanie wyników monitorowania.

3. Przeprowadzenie ankiet wśród uczniów, nauczycieli i rodziców.

4. Opracowanie wyników ankiet.

Data i podpis nauczyciela / grupy nauczycieli zgłaszającego (zgłaszających) innowację do realizacji