mLegitymacja to uzupełnienie fizycznej (papierowej lub elektronicznej) legitymacji szkolnej – cyfrowa kopia, wyświetlana w telefonie komórkowym.
mLegitymacja może być wystawiona chętnemu uczniowi pełnoletniemu na jego własny wniosek, zaś niepełnoletniemu – na wniosek jego rodziców. Wniosek składa się do szkoły Plik wniosku oraz instrukcja do pobrania poniżej.
Jak mówi Rozporządzenie MEN w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (par. 3, ust. 1a):
1a. Szkoły [….], wydając legitymację szkolną albo e-legitymację szkolną, mogą wydać dodatkowo mLegitymację szkolną, stanowiącą dokument elektroniczny przechowywany i prezentowany przy użyciu oprogramowania przeznaczonego dla urządzeń mobilnych.
Wydanie mLegitymacji nie jest więc obowiązkiem szkoły, lecz jej dobrą wolą. Jak wyjaśnia Ministerstwo Cyfryzacji, mlegitymacje mogą być wydawane przez te szkoły, które wyraziły chęć ich wydawania i mają z Ministerstwem umowę.
Aby korzystać z mLegitymacji, uczeń musi pobrać na swój telefon (z systemem Android w wersji 6.0 lub wyższej) bezpłatną aplikację rządową mObywatel.
Aplikację na telefon pobierzesz tutaj
mLegitymacja poświadcza uprawnienia uczniów do ulgowych przejazdów kolejowych czy autobusowych. Jest podstawą do otrzymania przysługujących zniżek. Wystarczy do założenia karty w bibliotece czy zakupie biletów do kina.
Mobilną legitymację może otrzymać każdy uczeń, któremu wcześniej wydano tradycyjną wersję dokumentu – jest ona tylko kopią. W przypadku utraty ważności „tradycyjnej” legitymacji, mobilna wersja dokumentu będzie unieważniana. Szkoła będzie mogła unieważnić dokument także w przypadku utraty mLegitymacji – z powodu np. uszkodzenia, niepoprawnego działania, czy zgubienia urządzenia mobilnego, w którym była przechowywana.
Uczniowie chętni do założenia legitymacji proszeni są o zgłoszenie się do P. Lisa z wypełnionym wnioskiem oraz papierową legitymacją którą otrzymali w sekretariacie. Konieczne będzie również wykonanie zdjęcia do mLegitymacji.