Zdaniem psychologów i pedagogów, książki powinny być czytane nawet bardzo małym dzieciom. Głośne czytanie jest to forma kontaktu z mamą czy tatą tak samo ważna, jak przytulenie oraz okazywanie czułości. Czytając dzieciom od najmłodszych lat rozbudzamy w nich zainteresowanie światem, zapewniamy im prawidłowy rozwój emocjonalny, budujemy silną więź pomiędzy dzieckiem a osobą dorosłą. Dziecko uczy się myślenia, rozwija wyobraźnię. Dzieci, którym dużo czytano gdy były małe lepiej się uczą i chętniej sięgają po książki. Czytanie wpływa na rozwój słownika czynnego i biernego dzieci, na bogacenie wyobraźni, dostarczanie pozytywnych wzorców postępowania, zainteresowanie dzieci nauką czytania.
Wspólne czytanie przynosi duże efekty. Dzieci wzbogacają przeżycia i wrażenia. Wzrasta zainteresowanie książką, tekstem pisanym.
W naszym przedszkolu:
promujemy częste czytanie, w ten sposób kształtujemy poprawną wymowę dzieci, dostarczamy im wzorców pięknej polskiej mowy, wdrażamy dzieci do uważnego słuchania utworów literackich.
organizujemy „Kącik ciekawej książki” – słuchanie utworów literackich związanych z tematyką prowadzonych zajęć – korzystanie z publikacji biblioteczki przedszkolnej a także z książek przynoszonych przez dzieci.
odwiedzamy biblioteki na terenie naszej gminy:
szkolna biblioteka – przygotowanie do roli świadomego czytelnika, poznanie zasad funkcjonowania biblioteki oraz pracy bibliotekarza, kształcenie intelektualnego i emocjonalnego stosunku książki jako źródła wiedzy i przeżyć, kształtowanie pozytywnych wzorców spędzania wolnego czasu oraz umiejętność kulturalnego, spokojnego zachowania się w miejscach użyteczności publicznej, używania słów grzecznościowych – dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję;
bierzemy udział w obchodach „międzynarodowego dnia książki”
bierzemy udział w przedstawieniach teatralnych gimnazjalistów
wyjeżdżamy z dziećmi do teatru
zapraszamy grupy teatralne - dostarczamy wzorów pięknej polskiej mowy, wdrażamy dzieci do uważnego słuchania utworów literackich.
organizujemy spotkania z różnego rodzaju twórcami na terenie przedszkola: muzyk, aktor itp.
inscenizujemy utwory literackie gdzie dzieci przyjmują rolę „aktorów”.
organizujemy konkursy rozwijające aktywność twórczą dzieci (konkurs recytatorski, plastyczny) na terenie przedszkola i poza nim
rozwijamy czytelnictwo wśród dzieci przedszkolnych, ponieważ w ten sposób rozbudzamy w nich zainteresowanie książką, które pozostanie na całe życie.