Aktualności

AKTUALNOŚCI 2019/2020

Zarządzenie dyrektora szkoły w sprawie organizacji procesu opiekuńczo-wychowawczego i dydaktycznego w klasach I - III szkoły podstawowej i konsultacji dla uczniów w okresie od 25 maja do 7 czerwca 2020 r.

2020-05-20

W związku z możliwością organizacji od 25 maja 2020 r. w formie stacjonarnej zajęć opiekuńczo-wychowawczych z elementami zajęć dydaktycznych dla uczniów klas I – III szkoły podstawowej, po uwzględnieniu deklaracji rodziców/prawnych opiekunów uczestnictwa dzieci w zajęciach na terenie szkoły oraz po uzgodnieniu z nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej wprowadza się plan zajęć dla poszczególnych oddziałów klas oraz dokonuje się przydziału nauczycieli i innych nauczycieli do prowadzenia zajęć opiekuńczo-wychowawczych i zajęć dydaktycznych w tych oddziałach dyrektor Zespołu Szkół w Skoroszycach wydał odpowiednie zarządzenie.

ZARZĄDZENIE Nr 23/2019/2020

DYREKTORA ZESPOŁU SZKÓŁ W SKOROSZYCACH

z dnia 19 maja 2020 r. .

w sprawie organizacji procesu opiekuńczo-wychowawczego i dydaktycznego w klasach I – III szkoły podstawowej i konsultacji dla uczniów w okresie od 25 maja do 7 czerwca 2020 r.

Na podstawie § 7 ust. 3-8, § 9a i § 9a rozporządzenia MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 493 ze zm.) oraz § 3 pkt 4-7 rozporządzenia MEN z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 410 ze zm.)

zarządzam, co następuje:

§ 1.

W związku z możliwością organizacji od 25 maja 2020 r. w formie stacjonarnej zajęć opiekuńczo-wychowawczych z elementami zajęć dydaktycznych dla uczniów klas I – III szkoły podstawowej, po uwzględnieniu deklaracji rodziców/prawnych opiekunów uczestnictwa dzieci w zajęciach na terenie szkoły oraz po uzgodnieniu z nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej wprowadza się plan zajęć dla poszczególnych oddziałów klas oraz dokonuje się przydziału nauczycieli i innych nauczycieli do prowadzenia zajęć opiekuńczo-wychowawczych i zajęć dydaktycznych w tych oddziałach.

§ 2.

Od dnia 25 marca 2020 r. wprowadza się plan konsultacji dla uczniów klas VIII i przydziela się godziny przeznaczone na konsultacje, zgodnie z załącznikiem 1 do zarządzenia.

§ 3.

Ustalam od dnia 25 maja 2020 r. godziny pracy nauczycieli bibliotekarzy: wtorki – 9.00 -11.00, czwartki – 9.00 - 11.00. Pracownicy biblioteki wypożyczają książki na podstawie pisemnego zamówienia ucznia złożonego drogą elektroniczną. Wejścia pomiędzy regały z książkami mają być niedostępne czytelnikom. Książki do odbioru przygotowuje bibliotekarz, a przed przekazaniem ich uczniowi pakuje je do torby foliowej. Zwrócone książki są odkładane w bezpieczne miejsce na okres 48 godzin.

§ 4.

Zobowiązuję nauczycieli do zapoznania się z procedurami ochrony zdrowia uczniów i pracowników.

§ 5.

Imienne przydziały zadań nauczycieli w okresie od 25 marca – 7 czerwca 2020 r., w tym realizację zadań z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość ustala zgodnie z § 7 ust. 7 rozporządzenia MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 493 ze zm.) dyrektor szkoły.

§ 6.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 25 maja 2020 r.

Załącznik 1

do Zarządzenia Dyrektora Nr 23/2020 z dnia 19.05.2020 r.

Komunikat Dyrektora Zespołu Szkół w Skoroszycach o zasadach funkcjonowania Szkoły Podstawowej w okresie Covid-19

I. Informacje ogólne.

1. W Szkole Podstawowej od dnia 25 maja 2020 r. do dnia 7 czerwca 2020 r. obowiązują wewnętrzne przepisy dotyczące organizacji pracy szkoły i organizacji i bezpieczeństwa osób przebywających na terenie placówki. Są to:

1) Procedura przebywania rodziców i osób trzecich na terenie Szkoły;

2) Zarządzenie Dyrektora Nr 24 z dnia 19 maja 2020 roku o ochronie uczniów i pracowników przed Covid-19;

3) Zarządzenie Dyrektora Nr 20 z dnia 24 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu.

2. W Zespole Szkół w Skoroszycach wprowadza się procedury zapewniające bezpieczne funkcjonowanie placówki w okresie stanu epidemii COVID 19. Obowiązują następujące procedury:

1) procedura przyprowadzania i odbierania uczniów ze Szkoły Podstawowej

2) procedura pobytu i zabawy dzieci w sali dydaktycznej z uwzględnieniem bezpieczeństwa w zachowaniu kontaktów społecznych w szkole

3) procedura wyjścia grupy uczniów na plac zabaw i boiska szkolne

4) procedura pobytu i zabawy grupy dzieci na placu zabaw i na boisku szkolnym w wyznaczonych strefach w szkole

5) procedura zgłaszania i reagowania na incydenty w grupie oraz stosowanie zabezpieczeń w trakcie wymaganych zabiegów higienicznych

6) procedura postępowania wobec dziecka w razie stwierdzenia zagrożenia wirusem COVID – 19

7) procedura komunikacji z rodzicami uczniów

8) harmonogram i procedura wydawania posiłków w Szkole Podstawowej w Skoroszycach

9) procedura dezynfekcji zabawek i pomocy dydaktycznych

10) procedura postępowania z odpadami dla osób stosujących środki zapobiegawcze w miejscu pracy w celu minimalizacji ryzyka zarażenia i rozprzestrzeniania się koronawirusa

11) procedura organizacji konsultacji dla uczniów klas IV- VIII Szkoły Podstawowej w Skoroszycach prowadzonych na terenie placówki

12) procedura organizacji zajęć rewalidacyjnych, rewalidacyjno – wychowawczych i wczesnego wspomagania rozwoju, prowadzonych bezpośrednio z uczniami szkoły podstawowej

3. Podczas przebywania w placówce, nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni, rodzice i uczniowie są zobowiązani do stosowania wszystkich wprowadzonych przepisów zapewniających zapobieganie i przeciwdziałanie rozprzestrzenianiu się COVID – 19.

II. Organizacja procesu opiekuńczo-wychowawczego dla uczniów klas I – III SP.

1. Wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministerstwa Zdrowia i Ministerstwa Edukacji Narodowej dla szkół podstawowych – edukacja wczesnoszkolna z dnia 15 maja 2020 roku, określa liczbę uczniów w grupie nie większą niż 12 osób i minimalną przestrzeń do wypoczynku, zabawy i zajęć dla dzieci do 4 m2 na jedno dziecko i każdego opiekuna. W uzasadnionych przypadkach za zgodą organu prowadzącego można zwiększyć liczbę dzieci – nie więcej niż o 2. Metraż w salach dydaktycznych szkoły oraz określone przez GIS wytyczne w zakresie zachowania dystansu społecznego między dziećmi i pracownikami przedszkola (min. 2 metry), a także określenie minimalnej przestrzeni (4 m2 ), pozwalają dyrektorowi na przyjęcie do szkoły na zajęcia opiekuńczo – wychowawcze organizowane przez nauczycieli i wychowawców świetlicy do 12 dzieci w jednej grupie wychowawczej.

2. Pierwszeństwo przyjęcia do szkoły na zajęcia opiekuńczo – wychowawcze mają dzieci pracowników systemu ochrony zdrowia, służb mundurowych, pracowników handlu i przedsiębiorstw produkcyjnych, realizujących zadania związane z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 oraz z utrzymaniem miasta.

3. Dzieci w grupach wychowawczych mogą być zbliżone do siebie wiekowo i będą przebywać w jednej określonej ściśle sali, bez możliwości jej zmiany, mieszania czy łączenia grup.

4. Przed wejściem do holu szkoły dzieci będą miały mierzoną temperaturę i dezynfekowane ręce.

5. Sale będą przygotowane zgodnie z wytycznymi przeciwepidemicznymi GIS, MZ i MEN z dnia 15 maja 2020 roku. W salach, w których będą przebywały dzieci w młodszym wieku szkolnym oraz młodzież szkolna klas IV – VIII, usuwa się przedmioty i sprzęty, których nie można skutecznie uprać lub zdezynfekować (dywany, miśki, pluszowe zabawki, materiały miękkie i nietrwałe typu: puzzle, książki, papiery i inne niemożliwe do dezynfekcji pomoce dydaktyczne).

6. W salach dydaktycznych, odległości pomiędzy stanowiskami pracy ucznia powinna wynosić min. 1,5 metra na dziecko. Uczniowie będą siedzieli pojedynczo w ławkach szkolnych. Zastosowana zostanie zasada: jeden uczeń – jedna ławka szkolna.

7. W salach gimnastycznych po każdych zajęciach używany sprzęt sportowy oraz podłoga będą umyte i zdezynfekowane.

8. Podczas zabawy dzieci na Sali gimnastycznej będzie obowiązywał Regulamin korzystania z Sali gimnastycznej. W szatni może przebywać 3 uczniów.

9. Zabawki, pomoce dydaktyczne użyte przez dziecko do zabawy oraz podczas zajęć wychowawczych będą czyszczone, dezynfekowane. Do ponownego wykorzystania w zabawie i pracy zabawki i pomoce będą przekazywane dzieciom po 48 godzinach od zdezynfekowania.

10. Sale dydaktyczne, będą wietrzone co najmniej raz na godzinę, w czasie przerwy. W razie konieczności, wietrzenie będzie odbywać się w czasie zajęć.

11. Dzieci pod opieką nauczyciela, będą korzystały z placu zabaw oraz boisk szkolnych, znajdujących się na terenie placówki. Organizacja pobytu dzieci na świeżym powietrzu będzie uwzględniała zachowanie możliwie maksymalnej odległości dzieci od siebie oraz zmianowości grup tak, aby nie kontaktowały się ze sobą wzajemnie.

12. Sprzęt na boisku szkolnym wykorzystywany podczas zajęć prowadzonych z dziećmi będzie regularnie czyszczony z użyciem detergentu lub dezynfekowany.

13. Na boisku szkolnym mogą przebywać max. 2 grupy dzieci przy założeniu, że zachowany jest między nimi dystans społeczny.

14. Dopuszcza się tworzenie grup międzyoddziałowych spośród dzieci zgłoszonych do uczestnictwa w zajęciach prowadzonych na terenie szkoły.

15. Dyrektor szkoły w terminie do 21 maja 2020 r. przekaże rodzicom informacje o wprowadzeniu zajęć dydaktycznych realizowanych w czasie pobytu dziecka w szkole, rozkładzie tych zajęć i tygodniowych treściach nauczania w poszczególnych oddziałach tych klas.

III. Informacje dla nauczycieli.

1. Nauczyciele w pierwszym dniu przyjęcia uczniów klas I – III do grup wychowawczych w szkole, przeprowadzą z dziećmi instruktaż dotyczący zasad obowiązujących w szkole oraz przeprowadzą pogadanki i warsztaty w zakresie bezpieczeństwa w czasie pobytu w szkole. Komunikaty i warsztaty mają wzbudzić w dzieciach poczucie troski, bezpieczeństwa i odpowiedzialność za swoje zachowanie. Zabrania się udzielania informacji, które mogą wywołać lęk u dzieci.

1. Żaden nauczyciel nie ma prawa organizować wyjść z dziećmi poza teren placówki.

2. Nauczyciele są zobowiązani o wyjątkową troskę o higienę rąk u dzieci, szczególnie przed jedzeniem, po skorzystaniu z toalety, po powrocie ze świeżego powietrza, po zabawie. Nauczyciele wdrażają dzieci do przestrzegania zasad i instrukcji mycia, dezynfekcji rąk, prawidłowego nakładania i zdejmowania maseczki i rękawiczek zgodnie z zaleceniami GIS.

3. Podczas opieki nad dziećmi, nauczyciele będą unikać organizowania większych skupisk dzieci w jednym pomieszczeniu, zachowując obowiązujące zalecenia GIS.

4. W pomieszczeniach sanitarno-higienicznych, przy głównych wejściach do budynku, w salach dydaktycznych oraz izolatkach i w miejscach wydawania posiłków, wywieszone są plakaty z zasadami prawidłowego mycia rąk, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji rąk – instrukcje dezynfekcji rąk.

5. Nauczyciele powinni zachowywać dystans społeczny w każdej przestrzeni szkoły, wynoszący min. 1,5 metra.

6. Nauczyciel organizuje przerwy dla swojej grupy wychowawczej dostosowując je do potrzeb wychowanków, jednak nie rzadziej niż po 45 minutach pracy. Grupa wychowawcza spędza przerwy pod opieką nauczyciela - wychowawcy grupy.

7. Nauczyciele w swoich grupach wychowawczych będą pełnili dyżury podczas spożywania przez uczniów posiłków w stołówce szkolnej zgodnie za harmonogramem wydawania posiłków.

8. Na czas organizacji zajęć wychowawczo – opiekuńczych likwiduje się przerwy międzylekcyjne ustalone 1 września 2019 roku. Każdy nauczyciel ustala przerwę pomiędzy zajęciami, dostosowując czas pracy uczniów do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.

IV. Informacje dla Rodziców

1. Rodzice do szkoły na zajęcia wychowawczo – opiekuńcze, zajęcia rewalidacyjne, rewalidacyjno-wychowawcze i WWRD przyprowadzają dziecko zdrowe.

1. Dzieci chore, zakatarzone lub z temperaturą nie będą przyjmowane do placówki i nie będą mogły uczestniczyć w konsultacjach prowadzonych przez nauczycieli szkoły oraz w zajęciach j/w, a także opiekuńczo – wychowawczych.

2. Do placówki nie będzie przyjęte dziecko, którego domownik odbywa kwarantannę. Rodzic/prawny opiekun dziecka, ma obowiązek niezwłocznie zgłosić dyrektorowi placówki fakt odbywania przez domownika kwarantanny, jeżeli taka sytuacja zaistnieje, pod rygorem odpowiedzialności za zagrożenie bezpieczeństwa zdrowia i życia osób trzecich.

3. Wprowadza się zakaz przynoszenia z domu do szkoły, zabawek i innych przedmiotów oraz napojów i produktów spożywczych.

4. Do odwołania wprowadza się zakaz przebywania na terenie szkoły rodziców i osób trzecich. Szczegółowe zasady określa procedura przyprowadzania i odbierania dzieci ze szkoły. W przypadku uzasadnionego podejrzeniu, że dziecko jest chore (np. temperatura wysoka) i może zarażać inne dzieci, nie będzie ono przyjęte do szkoły, a rodzice zostaną poproszeni o niezwłoczny kontakt z lekarzem.

5. Uczeń klasy IV – VIII, samodzielnie przychodzący na konsultacje do szkoły, w razie uzasadnionego podejrzenia, że może być chory i może zarażać inne dzieci, nie będzie przyjęty do szkoły, a rodzic zostanie niezwłocznie poinformowany o fakcie telefonicznie i poproszony o odebranie dziecka z placówki.

6. Rodzic dziecka, które podczas przyjęcia lub pobytu w szkole wykazywało objawy choroby zakaźnej i zostalo nieprzyjęte lub odebrane z placowki, będą zobowiązani poinformować nauczyciela - wychowawcę i dyrektora szkoły o stanie zdrowia dziecka.

V. Informacje dla pracowników

1. Podczas wykonywania swoich obowiązków pracownicy na terenie placówki nie muszą korzystać z maseczek chroniących usta i nos. Rekomendowane są przyłbice.

1. Placówka jest wyposażona w określone, dopuszczone do użytku środki higieniczne, dezynfekcyjne i ochronne.

2. Pracownicy mają obowiązek stosowania środków zgodnie z ich przeznaczeniem i zasadami obowiązującymi w placówce.

3. Szkoła zapewni komplety ochrony indywidualnej dla każdego pracownika – jednorazowe rękawiczki, maseczki, przyłbice, nieprzemakalne fartuchy z długim rękawem.

4. W szkole wydzielone są pomieszczenia do izolacji w przypadku stwierdzenia zagrożenia zarażeniem wirusem SARS-2 Covid-19. Izolatki wyposażone są w środki ochrony indywidualnej i płyny dezynfekujące, apteczkę pierwszej pomocy, termometr bezdotykowy. W izolatkach znajduje się Rejestr Zdarzeń, który wypełnia upoważniony.

5. Ustalono szybki sposób komunikacji z dyrektorem m.in. do raportowania o liczbie dzieci lub sytuacji podejrzenia zakażenia.

6. Przygotowano procedury postępowania na wypadek stwierdzenia podejrzenia zakażenia i skutecznie poinstruowano pracowników o ich stosowaniu.

7. W przypadkach nieobecności pracownika organizowane są zastępstwa.

8. W szkole monitoruje się codzienne prace porządkowe, ze szczególnym uwzględnieniem utrzymywania w czystości ciągów komunikacyjnych, dezynfekowania powierzchni dotykowych - poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów w salach, stołówce szkolnej i w pomieszczeniach spożywania posiłków, w salach gimnastycznych oraz na boisku szkolnym i placu zabaw.

9. Wprowadzono zasady szczególnej ostrożności dotyczące zabezpieczenia epidemiologicznego pracowników, zachowując m.in. odległości pomiędzy stanowiskami pracy zgodnie z wytycznymi GIS, środki ochrony osobistej, płyny dezynfekujące do czyszczenia powierzchni i sprzętów. Szczególną uwagę zwrócono na utrzymanie wysokiej higieny, mycia i dezynfekcji miejsca pracy, zabezpieczania odpadów i usuwania ich z szkoły oraz przyjmowania przesyłek od dostawców.

10. Przygotowano i umieszczono w określonym miejscu (łatwy dostęp) ważne numery telefonów do organu prowadzącego, stacji sanitarno-epidemiologicznej, służb medycznych.

Pliki do pobrania