Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) to zespół działań i aktywności przeznaczony dla dzieci od urodzenia do momentu rozpoczęcia nauki w szkole. Terapia WWR ma na celu niwelację różnic w rozwoju różnych umiejętności pomiędzy dzieckiem z zaburzeniami a dziećmi uznanymi za rozwijające się prawidłowo. Zatem w zajęciach WWR mogą uczestniczyć dzieci, u których podejrzewa się różnego typu nieprawidłowości rozwojowe. Na przykład autyzm, niedosłuch problem ze wzrokiem, problemy z nawiązywaniem relacji społecznych, problemy komunikacyjne np. opóźniony rozwój mowy czy problemy z wykonywaniem czynności samodzielnie przez dziecko.
Jako formę niwelacji niepełnosprawności i zaburzeń terapia WWR oferuje zajęcia, które dobiera są indywidualnie do potrzeb dziecka. Są to między innymi zajęcia logopedyczne, integracja sensoryczna, rewalidacja, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne.
Jak dostać się na WWR? Warunki do spełnienia
Podstawą do objęcia dziecka zajęciami WWR jest opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Opinię tę wydaje zespół orzekający z publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. W skład takiego zespołu wchodzą pedagog, logopeda oraz inni specjaliści w zaleznosci od niepełnosprawności dziecka..
Skierowanie dziecka na zajęcia wczesnego wspomagania wydaje organ prowadzący na podstawie wniosku rodziców i opinii wydanej przez placówkę stwierdzającą konieczność prowadzenia takich zajęć.
Zakres wczesnego wspomagania rozwoju dziecka może dotyczyć rozwoju motorycznego, stymulacji polisensorycznej, rozwoju mowy i języka, orientacji i poruszania się w przestrzeni, usprawniania słuchu, umiejętności samoobsługi i funkcjonowania w środowisku.
Oddziaływania wczesnego wspomagania powinny rozpocząć się w jak najkrótszym czasie od momentu uzyskania informacji przez rodziców o nieprawidłowościach rozwoju dziecka.
Celem zajęć z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju jest przede wszystkim:
- pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka
- rozwijanie kompetencji komunikacyjnych dziecka
- zapobieganie pogłębianiu się nieprawidłowości rozwojowych
- pomoc dziecku w wykorzystaniu jego potencjału rozwojowego
- pomoc dziecku w osiąganiu coraz większej samodzielności
- dostarczanie rodzicom wsparcia i praca nad procesem akceptacji dziecka
- pomoc rodzicom w coraz pełniejszym osiąganiu poczucia kompetencji rodzicielskich
- rozwijanie w rodzicach umiejętności dobrego komunikowania się z dzieckiem
- pomoc rodzicom we właściwym doborze form stymulacji dziecka
Do zadań zespołu należy w szczególności:
- ustalenie kierunków i harmonogramu działań podejmowanych w zakresie wczesnego wspomagania dziecka
- opracowanie indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających dziecko w zakresie realizacji programu oraz koordynowania działań osób prowadzących zajęcia z dzieckiem
- ocenianie postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka
- analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku, wprowadzanie zmian w programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania
Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania.
Dokumentacja zajęć WWR obejmuje:
- opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydaną przez poradnię psychologiczno- pedagogiczną
- karty obserwacji dziecka zawierające ocenę sprawności dziecka dokonaną przez zespół specjalistów pracujących z dzieckiem oraz ocenę postępów i trudności w funkcjonowaniu dziecka - karty ukazują przebieg rozwoju dziecka i skuteczność podjętych oddziaływań
- dziennik zajęć WWR potwierdzający przebieg pracy z dzieckiem
- kartę informacyjną (dane dziecka, rodziców, kontakt itp.)
- kwestionariusz informacji o dziecku (wypełniany przez rodziców)
- oświadczenie zgody na przetwarzanie danych osobowych uczestnika WWR w zakresie jego wizerunku
- zgoda rodziców/opiekunów prawnych na objęcie dziecka zajęciami z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju